dissabte, 12 de desembre del 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

Nom del recurs: (WQ) Les emocions
Pàgina web: http://phpwebquest.org/wq25/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=19850&id_pagina=1

El recurs analitzat el podem avaluar a dos nivells. Per una banda, els continguts que treballa al voltant de la Interculturalitat. I per altra banda, el format i estructura que presenta la WQ i la influència educativa que aquestes poden ocasionar en els alumnes.

El tema del recurs és com gestionar les emocions a l'aula per a una autèntica mediació i convivència, i està dirigit al professorat en general. Proposa una activitat de recerca i coneixement sobre aquest tema i finalitza amb una proposta didàctica que ha de desenvolupar el grup de professors. És valora positivament el treball cooperatiu entre professorat i l'objectiu final d'acabar elaborant una proposta didàctica conjunta i consensuada.

No obstant, i tal com indicava a la fitxa descriptiva, considero que aquesta WQ per sí sola està orientada a un nivell d'interculturalitat d'intercanvi de coneixements, i que no s'emmarcarà en un model d'educació intercultural fort fins que no formi part d'una seqüència didàctica més àmplia i transversal que quedi emmarcada en el projecte educatiu i l'ideari del centre.

Sobre el format, el recurs que ens ocupa està, en general, ben presentat (colors, imatges) i escrit (només hi ha alguna falta d'ortrografia). Per avaluar-lo en el seu conjunt ens podem fer servir de les suggerencies FOCUS que Dodge fa per a la redacció de les WQ:

- F de localitzar (find) llocs Web que siguin fabulosos.
- O d'organitzar als estudiants i els recursos.
- C de motivar (challenge) als estudiants a pensar.
- U d'utilitzar tot el potencial del medi.
- S de crear andamis (scaffold) per aconseguir expectatives

A la WQ s'han localitzat llocs Web que ofereixen la informació que cal per dur a terme l'activitat, sense publicitat, amb formats adients als destinataris, etc. Encara que resulten pocs, impossibilitant el contrast de diferents llocs.

Al llarg del procés, es van indicant les instruccions de cada activitat. Es tracta de fer un treball en grup, mitjançant un treball cooperatiu. No obstant, en algunes activitats, manca una guia a mode de suport, que ajudi al grup a organitzar-se per treballar els continguts de forma més efectiva.
Les activitats resulten motivadores, ja que fugen del que podrien ser activitats típiques del marc escolar. El redactat de la WQ, resulta motivador, ja que exposa un repte o problema explícit als professors partint de la seva realitat, tot i que el tema es tracta de forma genèrica.
Respecte el potencial del medi i la creació d'andamis o suports, crec que és on la WQ queda més mancada. en tot moment queda molt clar què és el que els professors han de fer, però s'explicíten pocs reforços i suports encaminats al "com" ho han de fer, i en la guia didàctica tampoc s'explicita massa quin és el rol que hauria de jugar el professor en cada activitat.
Per últim, valorar positivament la rúbrica de l'avaluació, que explícita què és allò que s'espera del professor en cada ús que en fa de la informació i els continguts.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada