diumenge, 22 de novembre del 2009

Seguiment i evolució de la webquest

Anàlisi de la PAC

La nostra proposta didàctica té com a finalitat a curt termini realitzar un protocol de pautes per consensuar una metodologia a l’aula que contempli un enfocament intercultural entre tutors d’una mateixa línia. Aquest per a nosaltres és l’inici d’un procés que pot culminar si l’experiència és positiva en una reflexió més àmplia i conjunta a nivell de claustre i plantejaments més globals que suposin la revisió del PEC i el PCC del centre.

Som conscients de les diferències conceptuals i metodològiques que existeixen entre professors de Secundària però precisament aquesta és la clau de la proposta: posar de manifest aquestes divergències i dialogar-les (sense evitar el conflicte) per tal d’arribar a un consens. Precisament aquesta és la definició que trobem al mòdul 1 pàg. 43 sobre el paradigma d’interculturalitat.

El producte final de la proposta està dirigit als alumnes, tanmateix, posem l’accent en tot el procés i les decisions i passos que van fent els educadors. Perquè per fomentar un entorn intercultural és necessari tenir integrat aquest concepte i saber-lo portar a la pràctica. Per aquest motiu, des d’un primer moment promovem la reflexió de quin model teòric hi ha al darrera de cadascú envers el concepte i els prejudicis culturals d’un mateix i les conseqüències metodològiques que això promou.


Tenint en compte la finalitat a curt termini podríem associar la proposta en el segon nivell (mitjà o de resolució de conflictes de valors) ja que els passos a seguir per part del professorat consisteixen en anar negociant una presa de decisions que en algun punt pot arribar a ser conflictiva per models teòrics diferents. En aquest sentit, hi ha algun moment del procés que es contempla la dificultat i la renúncia on no cal seguir tots els trams.

No podem oblidar, tampoc, la finalitat última de la proposta que queda reflectida en un apartat de l’avaluació: “Hem arribat a la meta de l’etapa però no de la carrera”. És a dir, si aquest procés ha donat uns fruits, cal plantejar-se com traspassar-ho a nivells més alts i treballar aquest enfocament intercultural en el claustre. En la guia didàctica queda molt explícit aquest objectiu i fins i tot es contempla en la temporització d’activitats diferents sessions (individuals, grupals i de claustre). És important subratllar la darrera reflexió d’aquest document: “Aquesta webquest està pensada per iniciar el camí, per tant la finalització de la mateixa pretén obrir tot un procés de reflexió institucional”. Des d’aquesta perspectiva, podem afirmar que estem parlant del tercer nivell o de transformació social perquè implica la creació de llenguatges nous i maneres de fer transformadores on entren en joc la fusió d’elements dels diferents grups.


Treball en grup

El treball amb el grup per a l'elaboració de la webquest ha estat molt enriquidor. Des d'un primer moment ens vam organitzar i vam planificar les tasques que cadascú aniria desenvolupant. El que més m'ha cridat l'atenció del treball amb els meus companys (en Jordi i en David) és la flexibilitat i l'avaluació en tot moment d'allò que hem anat fent. És molt díficil cumplir allò planificat al 100% però la capacitat d'adaptació i reajustament de la feina de cadascú ha estat molt real i respectant els ritmes de cadascú. Hi havia un marge en la planificació que ens ha permès aquest treball fluïd.

Cadascú ha aportat el seu gra de sorra i realment hem sàpigut treballar en equip, complementant-nos els uns als altres i sumant esforços. Tal i com nosaltres ho hem simbolitzat en el nostre webquest, hem pedalejat coordinadament i hem arribat a bon port!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada