dilluns, 28 de setembre del 2009

Inici

Benvinguts!!

Aquest blog s’ha creat en motiu de l’assignatura Educació i Interculturalitat que estic cursant en la carrera de Psicopedagogia. Us preguntareu quina relació té el títol amb el qual hem batejat aquesta pàgina amb aquesta matèria. Doncs bé, la resposta passa per explicar quines són les meves expectatives d’aprenentatge i els continguts i competències necessàries per abordar la interculturalitat en contextos educatius.

La interculturalitat és un concepte que en el context educatiu s’ha posat de moda i que en totes les escoles i institucions dedicades a l’educació no formal i de lleure se’n parla. Davant de la presència de diferents cultures i orígens a l’aula i en la societat els mestres i educadors han hagut de plantejar-se què i com ensenyar i reflexionar de quina manera la societat, i en concret els seus nens i nenes estan vivint aquesta situació. Tot i que a vegades els adults són els qui en fem un “drama” de tot i la canalla simplement segueix veient l’altre sense prejudicis ni etiquetes. Aquí podríem obrir un llarg debat sobre qui fomenta els clixés envers el nouvingut o el de “fora”, però aquest no seria l’espai.

Crec que hem d’anar als fonaments de l’objectiu d’interculturalitat que ens proposa el mòdul: “propugnar la igualtat de tots els grups diferenciats (segons els ulls de cadascú i dels valors socials predominants) que construeixen la realitat per mitjà d’un diàleg i consens”. Aquesta construcció des d’abaix consisteix en treballar i fomentar les relacions entre les persones i sobretot la relació amb un mateix. Penso que aquesta és la base per a aquest principi intercultural. El primer objectiu és massa abstracte, massa utòpic: Què vol dir propugnar la igualtat??? Com es fa??

El primer pas suposa conèixer-se a un mateix: virtuts, defectes, pors, alegries...; i com cadascú dóna resposta davant d’aquesta concepció d’un mateix en relació amb els altres. Des d’aquí pots treballar la identitat d’un mateix; la diferència entre diverses identitats, orígens i cultures; el conflicte que sorgeix quan hi ha interessos i valors contraposats; com conviure amb la diversitat de mirades i concepcions; etc.

Acabo amb una frase suggeridora:
“Els sistemes de rols oberts i les situacions de coexistència d’escales de valors diferents ensenyen als nens i les nenes a enfrontar-les i conviure amb l’ambigüitat”. B.Bernstein

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada